Penghantaran: Kehidupan di Kapal Ketam Alaskan

Perut saya hanya perlu 20 minit. Hampir selesai dengan cawan kopi pertama saya dan di pertengahan perkenalan dengan Leo, Jeffery, dan Jose, saya mengambil rel dan bersiap muntah. Mangkuk Oat Madu yang telah dicerna separuh akan segera menjadi makanan ikan.

Walaupun terdapat dua kali ganda dos Dramamine dan janji merah jambu kepada diri saya bahawa saya akan menahannya, saya bergelut dengan pengambilan kapal yang berulang-ulang. Dan kami baru sahaja meninggalkan pelabuhan.

Discovery Channel Paling Mati Tangkap telah memberikan reputasi kasar kepada Alaskan. Angin melolong, kapten yang selalu kesal, dan periuk kepiting 800 paun terbang di sekitar seperti Frisbees membuat TV yang mesti dilihat. Saya secara intuitif tahu bahawa banyak pertunjukan adalah hiasan Hollywood dan penyuntingan yang bijak, tetapi tidak mempunyai titik data lain untuk mendasarkan harapan saya. Maksud saya, betapa buruknya itu?

Dengan rasa ingin tahu dan kebodohan, saya katakan ya hingga seminggu di F / V Semburan Perak , salah satu dari 60 kapal yang menuai kepiting di Laut Bering pada musim sejuk. Bersiap untuk yang terburuk, saya mengemas beg galas yang penuh dengan lapisan hangat dan kaus kaki bulu, dan mengosongkan ubat-ubatan perubatan mabuk tempatan. Laporan cuaca untuk minggu depan digambarkan sebagai suram hingga suram. Sebagai pemain ski asli Minnesotan dan gemar, saya mengatakan kepada diri sendiri bahawa saya dapat mengatasinya, dan enggan melihatnya lagi.

Masih saya tidak dapat menolong tetapi melihat berita kapal yang serupa, Scandies Rose , yang tenggelam di laut besar beberapa minggu sebelumnya. Ini bukan kejadian biasa, tetapi tetap membuat saya gugup — terutama dengan ramalan laut dan keadaan yang serupa. Secara semula jadi, saya tidak memberitahu ibu saya mengenai gelombang 20 kaki yang diproyeksikan dan angin 40 mph.

Semasa bertugas dengan pengeluar Norway Helly Hansen, tugas saya adalah mengambil beberapa keping gambar ketika mereka mengisi kapal dengan kepiting salji dan membawanya kembali ke kilang pemprosesan. Berpusat di Oslo dan terkenal dengan pakaian perahu layar dan perahu ski, HH adalah jenama terkenal di Eropah dan dunia profesional, tetapi kurang dikenali di Amerika. Saya mengemas satu set alat penangkapan ikan oren terang mereka untuk diri saya sendiri - alas kalis air dan jaket hujan yang buram - bersama dengan kasut bertebat neoprena, dan meminjam penutup kamera kalis air dari seorang rakan, tanpa mengetahui apa yang saya alami. kapal ketam 1 cochrane

Peta Google

Saya terbang ke Anchorage, kemudian menaiki kembar kecil ke pulau terpencil St. Paul. Tiba lewat, saya mendapat bilik di hotel lapangan terbang yang suram, pilihan penginapan satu-satunya di pulau ini, King Eiger. Pulau ini terletak di tengah-tengah antara Alaska dan Rusia, hanya 40 mil persegi, dan rumah bagi 500 penduduk asli Aleut. Dengan musim sejuk yang keras dan akses pesawat sahaja, ia dapat bertahan hanya dengan memancing.

Bintang 'Penangkapan Paling Mati' Sig Hansen Menderita Serangan Jantung, Tuntutan untuk Memancing

Baca artikel perahu ketam 3

Di pelabuhan di Pulau Saint Paul, Alaska. Andy Cochrane

Keesokan paginya saya mendapat panggilan pada pukul 6 pagi. Bot kembali ke pelabuhan dan mula memunggah ketam. Pulau ini tidak mempunyai teksi, tetapi kilang pemprosesan, Trident Seafoods, menghantar ulang-alik. Saya cepat-cepat mengumpulkan peralatan saya dan segera berada di dermaga, tersentak. Kren darat besar menurunkan beg silinder yang besar ke dalam tangki kapal. Sekumpulan kecil pekerja memasukkan ketam ke dalam beg besar, semuanya dengan tangan. Setelah penuh, kren akan memasukkan barang ke dalam kilang. Saya menyaksikan prosesnya berlangsung, kagum dengan jumlah kepiting dan sifat manualnya. Tony Hawk bermain skate semasa pameran sebelum pertandingan Skateboard Vert di X Games Austin pada 5 Jun 2014 di State Capitol di Austin, Texas. (Foto oleh Suzanne Cordeiro / Corbis melalui Getty Images)

Andy Cochrane

Seperti rusa di lampu depan, saya berdiri beku sehingga wajah ramah muncul dan berkata, Anda pasti Andy, selamat datang!

Menonton ‘Tangkapan Paling Mematikan’ Dengan Salah seorang Kapten

Baca artikel Di sini

Kapten Prout menerajui Perak Spray. Andy Cochrane

The Semburan Perak adalah kapal kepiting sepanjang 116 kaki, yang berpusat di Kodiak, Alaska, dan dikendalikan oleh kapten yang masin namun sederhana, Bill Prout. Selama lebih dari empat dekad, Prout telah memancing kepiting, sering menghabiskan setengah tahun di atas kapal. Dia kini mempekerjakan enam anak kapal, termasuk tiga anak lelakinya, Gabe, Sterling, dan Ashlan. Kapal itu dimiliki oleh keluarga Prout dan dapat mengangkut seperempat juta kepiting sekaligus, yang mereka kumpulkan dari beberapa ratus periuk yang tersembunyi sejauh 80 batu di luar pesisir. Pasukan SailGP A.S.

Sterling Prout berjalan menyusuri ruang enjin. Andy Cochrane

Mengikuti Sterling dalam lawatan kabin yang cepat, saya mula menanyakan soalan dan dengan marah menuliskan jawapannya dan mengambil stok dapur: dapur yang penuh dengan peti sejuk, meja panjang untuk pengunjung lapan-plus, tiga tempat tidur kecil. Saya menjatuhkan peralatan saya di tempat tidur atas dan menuju ke helm, untuk bertemu saudara-saudara.

Andy Cochrane

senaman membina badan untuk pemula

Tiga jam kemudian, matahari mulai terbit dan proses pemunggahan masih belum selesai. Saya mula menyedari skala industri ini, walaupun melalui lensa sempit pelabuhan Alaskan yang jauh ini. Armada kapal kecil berdasarkan Saint Paul membekalkan ketam salji yang dijual di semua restoran dan bahan makanan Amerika Utara. Hanya 400 deckhands menguruskan semua kepiting yang dimakan oleh setengah bilion orang setiap tahun.

Jose memegang pecahan kecil kepiting salji. Andy Cochrane

Akhirnya kosong dari kepiting, kapal diisi dengan diesel - hampir 2.000 gelen - ditambah air tawar untuk pancuran dan memasak, dan dua palet umpan, yang masing-masing berat satu tan. Krew melepaskan garisan dermaga dan menolak secara tidak sengaja, membiarkan kapal lain mengambil tempat kami. Dengan angin bertiup hampir 30 knot dan ramalan laut bergelora, kami bergerak di sekitar breakwall dan menuju ke selatan, kembali ke zon kepiting. Saya komited sepenuhnya.

Andy Cochrane

Dengan kelajuan tertinggi 9 knot, kami mempunyai beberapa jam untuk membunuh sebelum kerja sebenar dimulakan. Bimbang makan lebih banyak akan membuat saya muntah lagi, saya menurunkan sedikit air dan berjalan kembali ke Leo, Jeffery, Jose, yang dengan ramah mengajarkan saya apa yang diharapkan ketika kami mula menarik pot. Dengan 50 tahun keperitan di antara mereka, masing-masing memakai senyum licik ketika saya memberitahu mereka ini adalah kali pertama saya menaiki kapal.

Saya ingin tahu bagaimana orang-orang ini berjaya memasuki industri ini dan bagaimana mereka tidak habis-habisan. Daya tarikan sangat tinggi, dengan alasan yang jelas - suhu beku, laut bergelora dan waktu yang panjang dan melelahkan. Ketiga-tiga mereka menertawakan pertanyaan greenhorn saya, dan kami kembali kepada petua bagaimana saya akan bertahan minggu ini.

Jeffery menarik pelampung. Andy Cochrane

Jose, seorang pendatang dari El Salvador dan ayah kepada dua orang, telah tinggal di Anchorage sejak tahun 90-an. Sunyi, selalu tersenyum, dan selalu bekerja, dia berjaya sepanjang kerjayanya. Leo, dibesarkan di Samoa dan sekarang tinggal di Vegas, juga mempunyai dua anak. Walaupun dengan jari dan jari kaki yang beku, dia tidak pernah berhenti membuat lelucon. Jeffery, yang tinggal setengah tahun di Filipina bersama isteri dan tiga anaknya, sering memberi saya kepalan tangan dan mengatakan anda akan baik-baik saja, semua orang melalui ini setelah saya muntah, yang berlaku 11 kali lagi pada hari pertama.

Menjelang awal petang pesta bermula. Prosesnya fizikal, pantas, dan tepat pada masanya di antara anak kapal di geladak. Dan diulang setiap tujuh atau lapan minit, dengan periuk baru.

Tempat Makan, Denali, dan Alaskan Wilderness: Chalet Mewah Paling Terasing di Dunia

Baca artikel

Andy Cochrane

Buangkan cangkuk logam besar ke atas sekumpulan pelampung dan tarik ke dalamnya. Lingkarkan tali di sekeliling mesin seperti takal yang mengangkut periuk. Sebaik sahaja sebahagian di atas air, pasangkan periuk lagi, kali ini dengan kren hidraulik. Kendalikan kren dengan teliti dan pasangkan periuk mendatar di geladak. Buka, kosongkan kepiting beberapa ratus paun ke meja penyortiran, masukkan umpan baru di dalam, tutupnya, tolak ke laut, dan buang pelampung kembali. Sementara itu, urutkan kepiting sebelum periuk berikutnya diangkut di geladak. Kepiting betina dan berukuran kecil kembali ke laut, jantan besar masuk ke dalam kandang.

Ulangi.

Pot ketam dibentangkan dalam tali, biasanya panjang 15-20 pot dalam garis lurus, untuk pengambilan yang lebih mudah. Menjatuhkan jarak seperempat batu dan kedalaman 600 kaki, setiap tali memerlukan beberapa jam untuk dilalui. Yang baik dapat menghasilkan 5.000 paun kepiting dan yang miskin lebih sedikit. Anak kapal jarang berehat untuk tali penuh, walaupun meneguk air.

Dalam cuaca 20 darjah, angin kencang, geladak berais, dan gelombang besar, kaki laut membawa makna yang berbeza di Laut Bering.

Leo menyusun ketam. Andy Cochrane

Oleh kerana kos operasi yang tinggi dan musim pendek yang dibatasi oleh peraturan persekutuan, the Semburan Perak anak kapal bekerja 18 jam setiap hari, atau lebih. Dari jam 6 pagi hingga sekurang-kurangnya tengah malam mereka menarik periuk dan menyusun ketam, kemudian mandi, membuat makan malam bersama, dan tidur. Tidak pernah saya dengar ada yang mengeluh. Sebenarnya, sebaliknya. Kumpulan ini berasa bangga, positif, dan bekerja keras seperti yang ada.

Empat hari kemudian, dengan kapal yang penuh dengan kepiting, kami memulakan perjalanan kembali ke pelabuhan. Bersemangat untuk mencari jalan yang padat dan jadual biasa, saya meletakkan kamera saya dan duduk di pucuk pimpinan, mengajukan soalan kepada Ashlan dan Gabe.

Leo membersihkan ais dari haluan kapal. Andy Cochrane

apa kata tangan anda tentang anda

Bagaimana mungkin kru yang bekerja keras ini dalam keadaan yang mengerikan tetap bahagia? Tentu, sebahagian daripadanya adalah hasilnya - hanya dalam beberapa bulan yang dihabiskan, mungkin setiap kru dapat menghasilkan lima angka — tetapi itu tidak menjelaskan semua persahabatan. Kedua-dua bersaudara itu mengejar ayah mereka setelah mereka tamat kuliah dan mempertimbangkan kerjaya lain. Merenung diri saya, Bill bercakap dan memberi saya jawapan.

Kami semua keluarga. Kami menjalankan operasi ini seperti keluarga dan kami memperlakukan semua orang di atas kapal seperti keluarga. Ia tidak akan berfungsi dengan cara lain

Beberapa jam kemudian, saya turun, menahan diri daripada berlutut untuk mencium tanah. Saya lemah, sering melewatkan makan dari penyakit laut, dan bersedia untuk tidur sendiri. Bersyukur atas keramahan, saya terbang pulang dalam keadaan reflektif, terkejut dengan betapa penatnya kru bekerja. Saya sangat menghormati orang-orang ini, yang hanya 12 jam kemudian, akan pergi untuk lawatan selama seminggu lagi di tengah Laut Bering.

Gabe, Jose, dan Leo, menunjukkan hasil tangkapan mereka dengan selamat kembali ke dermaga. Andy Cochrane

- Lihat pengiriman yang lebih baru dari Cochrane, termasuk meliputi Baja 1000, dan semasa evakuasi ngarai kecemasan jauh di hutan Mexico.

Kaki Ketam Raja Panggang berasap

Baca artikel

Untuk akses ke video gear eksklusif, wawancara selebriti dan banyak lagi, melanggan YouTube!